sobota 6. září 2014

Jídelníček dětského autisty

Několik let si dopisuji s člověkem, který má dětský autismus. Nahlížet do jeho světa je velmi zajímavé a poučné.
Tentokrát jsem dostala svolení vložit na blog jeho jídelníček, tak zde je:

Detsky autizmus - vysokofunkcny  

V 4 rokoch som vyzadoval od mamy kreslenie  babätiek (zabalenych v perinke do X) Fascinovalo ma  X.  
Vzdy usporiadane v rade od najväcsieho po najmensie, pricom najmensie MUSI byt bodka.   
Robil som to X krat , kazdy den.  

Vyzadoval som citanie. Vecer pred spanim. Tematika zvierat. Napr. Leví kral  
Hneval som sa, ak mamina vynechala slovo.   


Jedlo : ranajky : chlieb s maslom /mlieko s Grankom           
            vecera: rozok s maslom a salama Primo (nesmie byt sunka)/      mlieko s Grankom   
V 6 tich rokoch som mal ´´rozkove´´ obdobie . Nechcel som jest nic ine IBA rozok.  
Do 10 rokov bola vecera IBA krupica.  
 Mam rad krupicu (dochutenie musi byt kakao, cukor, skorica, maslo!)  

vyhovuje: kakao, pomaranc, banan, Zott Monte, Kinder Bueno, Zvolensky jogurt, Maslo (nesmie to byt Rama)  
vyprazany syr Eidam, Eidam hranol údený, Rajo produkty, polotucne mlieko Rajo a Tesco,   
Mc Donald's hranolky, McDonald's Happy Meal, Pizza Kitty (Prosciutto,Vegetariana)  
Twister nanuk- zeleny  

Spaghetti Bolognese, Spaghetti Leviathan, Panini,   
Presnidavky : Hello, Hame( banan a jablko)  


Napoj vyhovuje: Kofola original, Coca Cola, Pepsi Cola, Sprite, Cappy, Vinea, Rajec, Sunquick (pomaranč) zriedeny s vodou.  
 Pijem z vlastnej flase.  

Napoj nevyhovuje: Nepro, Rajo Vanilka, Rajo Antiviro , Budis, Mineralne vody   

nevyhovuje: Paprika, slepaci vyvar, Kokos, Ananas, Vanilka,Rasca, Nepro, Sunkova salama, Paradajkova omacka  

Z jedla ktore nemam rad zvraciam.  

9 komentářů:

  1. Jídelníček opravdu příšerný... Moc tomu nerozumím... Jak je možné, že dítě vyžaduje např. kofolu?? Přece když mu ji nepodám, nemůže si na ni zvyknout... Když nenabídnu salám, nebude trvat na salámu k večeři. V podstatě všechno, co tento autista jí, je návykový odpad (kromě snad několika vyjímek). Dost dobře nechápu jeho matku... Dobré jídlo je přece základ. Renata

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tomu člověku s DA HFA je cca kolem dvaceti let. Ukažte mi kolik dvacetiletých lidí nikdy neochutnalo Kofolu nebo salám? Nedávám sem články proto, aby někdo někoho SOUDIL, ale aby bylo vidět, jak je zrovna třeba i to jídlo "náročné"... taky jsem kdysi měla podobný názor a chtěla jsem, aby děti jedly zdravě, ale život (s mými autisty) mě naučil.

      Vymazat
    2. Já taky nemám vzorový jídelníček, ale jsem rád, že mám alespoň svá jídla. V dětství jsem toho moc nejedl, byl jsem dost podvyživený. Rodina byla vždycky ráda za každé nové jídlo, které jsem snědl, přece jen i nezdravé jídlo je lepší než žádné. U jídla jsem si dost vytrpěl, byly to nejhorší chvíle z celého dne, nakonec okolí rezignovalo a já jsem si konečně mohl jíst svá jídla, zvykl jsem si na pravidelný režim a dokonce jsem i začal rozeznávat, kdy mám hlad, to byl taky velký problém. Coca Cola nesmí u jídla chybět, bez ní bych měl i dnes problém s jídlem.

      A píše se výjimka. Pokaždé když to vidím špatně, tak se mi objeví obraz jak někdo VYbírá JÍMKU.

      Vymazat
    3. Jen úplně ve zkratce. Amélie, nesoudím ani neodsuzuji. Já jsem věc pochopila tak, že mladý autista z Tvého příspěvku propadl stravovacím návykům, které nabyl v období svého dětství. Proto zmínka o tom, že nechápu jeho matku (=otce, jinou blízkou osobu... která dítěti nabídla takovou stravu...viz zmíněný jídelníček). Neodsuzuji, prostě nechápu... Ale jsem schopna svoje nechápání vzít zpět. Je možné, že matka udělala maximum pro zdraví svého děcka, bohužel toto se rozhodlo jít jinou cestou. Taky to zakouším... S vlastními syny.

      Jen vím, že dobré jídlo je naprosto zásadní pro naše zdraví. Že záleží na tom, co do pusy dáme. Spousta toho, co jíme, jsou jedy. Nepřipouštíme si to, protože takto činí všichni. Je na každém , jakou cestu si zvolí.

      "Vyjímka" je opravdu závažný gramatický prohřešek. Se omlouvám, čeština není moje silná stránka. Srovnání s vybíraním jímky je perfektní, už se nikdy nespletu.
      Co se týče coca coly a jiných "kol".. ty k jídlu nepatří za žádných okolností. Nikdy. Ať je u stolu autista či neautista. Zdravím, Renata

      Vymazat
    4. Ja teda zrovna nemam co rikat (bo muj oblibenej napoj jest pepsi a aquarius,) ale co se tyka jidla, tak si moc dobre pamatuju, jak me terorozival zejmena muj otec - alkoholik vsemi moznymi zpusoby, abyme donutil jist kvetak nebo brokolici. Specialne tahle zelenina (jen to ucitim) mi obraci zaludek naruby i dnes a to je mi uz docela dost pres 30. Radeji budu o hladu nez abych jedl neco, co mi nechutna. Mama mi nabidla celkem logicky vysvetleni - jako podle Sg. Freuda: Do cca mojich 7 mesicu jsem byl krmen vyhradne jejim mlikem, no a jednoho dne se moje mama napraskala obalovanym kvetakem (kdyz to nekomu chutna...) a nejak se to preneslo do materskyho mlika a udajne mi z toho bylo dost zle (zarazeny vetry apod.) - nektery maly mimca na to dost trpi. Neni zpusob, jak me donutit ohle jist, ton driv pozvracim celou mistnost.

      No a jeste nejim ryzi a ovesny vlocky - cca od 12 nebo 13 let mam alergicky reakce na tyhle obilniny (pivo a produkty obsahujici psenicnou mouku mi tyhle problemy nezpusobuji.)

      Vymazat
  2. Jídelníček některých lidí není lepší.

    OdpovědětVymazat
  3. Krupici jím taky s tím samým (akorát bez skořice- tu mám, když jím krupici ve škole, doma bez ní :D)

    Tý jo, nevím, jestli bych vydržela na "pořád stejném jídle"... ale kdo ví, třeba jo :D (Vzhledem k tomu, že moc vařit neumím :DDD)

    OdpovědětVymazat
  4. Mě opět nezbývá než souhlasit.... Díky za článek!!! Můj syn má AS a nyní se jeho jídelníček skldádá: snídaně 2x Brumíci, hnědý a světlý (jak nejsou Brumíci,tak je scéna, ale v nejhorším se dá ukecat na rohlík s džemem). Svačinak ve školce: to nevím, tam prý jí hlavně ovoce a zeleninu (to ještě zapla'tpánbu za to, že má rád ovoce a zeleninu),oběd: rýbí prsty s bramborem nebo nějaku omáčku s knedlíkem (víc nic většinou), odpolední svačina: Brumíci, stejně jako na snídani, případně nějaké ovoce či zelenina (občas), večeře: rohlík se sýrem a na pití mléko... Hezký den přeje Petra

    OdpovědětVymazat
  5. Mám-li být upřímná, na tom jídelníčku není nic zvláštního. Takhle by chtěly jíst všechny děti :-) Happy meal místo papriky, coca cola místo minerálky, pizza místo rajské. Jen autisté dokážou být v prosazování svých jídel určitě neustupnější než zdravé děti.

    OdpovědětVymazat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...